فودافون كاش تتيح تحويل الاموال في مصر عن طريق الموبايل

Vodafone-Logo-2014

بدأت شركة فوادفون مصر التابعة لمجموعة فودافون البريطانية تطبيق خدمة “فودافون كاش” التى تعد أول خدمة تحويل الأموال عبر الهاتف المحمول فى مصر بالتعاون مع بنك التعمير والإسكان.

الجدير بالذكر ان الخدمة كانت مقدمة سابقا وبنفس الاسم عام 2009 وبالتعاون مع بنك hsbc ولكن تم ايقافها لاسباب غير معلومة , وقالت الشركة في بيان لها اليوم إن خدمة فودافون كاش توفر وسيلة لتحويل الأموال بسرعة وسهولة إذ يزور العميل أحد فروع فودافون للتسجيل وإيداع المبلغ وبعد ثوان معدودة يستطيع المرسل إليه سحب المبلغ من أي فرع من فروع الشركة بعد أن يقوم بالتسجيل وفقا لضوابط البنك المركزي.

وقال جون سعد رئيس قطاع إدارة التسويق في فودافون مصر في مؤتمر صحفي اليوم إن الخدمة ستبدأ من اليوم. فودافون هي أول شركة في مصر تقدم هذه الخدمة من خلال 250 فرعا لها في جميع أنحاء البلاد.”
وقال الرئيس التنفيذي للشركة حاتم دويدار “الخدمة ستقدم مجانا للعملاء خلال الشهور الأولى.” لكنه رفض الكشف عن الإيرادات المتوقعة في العام الأول للخدمة أو عدد المشتركين المتوقعين، مضيفاً أن فودافون ستقدم الخدمة بالجنيه المصري فقط. وأضاف أن الشركة “ستفتح مئات المنافذ شهريا” لتقديم الخدمة في إشارة إلى الموزعين المعتمدين.


وأضاف البيان إن البنك المركزي جعل الحد الأقصى للتحويلات المالية عبر الخدمة ثلاثة آلاف جنيه يومياً نحو 429 دولاراً على ألا تزيد التحويلات على خمسة آلاف جنيه شهرياً. ووضع البنك حداً أقصى ألف جنيه للعملية الواحدة.
يذكر أن المهندس عاطف حلمى وزير الاتصالات المصري، أعلن في أبريل الماضي عن تفعيل خدمة تحويل الأموال عبر شركات الهاتف المحمول وكانت مصر تدرس منذ سنوات السماح لشركات المحمول بتقديم هذه الخدمة لكنها أرجأت القرار عدة مرات بسبب عوامل من بينها فترات الانفلات الأمني التي أعقبت ثورة الخامس والعشرين من يناير.

شرح خدمة فودافون كاش وطريقة استخدامها والاشتراك فيها وطريعة تحويل الاموال عبر فودافون كاش :


ايه هي خدمة فودافون كاش؟

لأول مرة في مصر, فودافون بالتعاون مع بنك التعمير و الإسكان بتقدملك خدمة “فودافون كاش” أسهل، وأسرع وأضمن طريقة تبعت و تستقبل بيها فلوس من موبايلك من أي مكان في مصر و في أي وقت و لأي نمرة فودافون. 

ازاي اشترك في الخدمة ؟

زور أي فرع من فروعنا و واشترك ببلاش بالرقم القومي و رقم موبايلك

وبعد متشترك هيجيلك رسالة برقم سري مؤقت “مكون من ٤ أرقام” يجب تغييره والحفاظ عليه 

إدخل الكاش في حسابك 

اطلب #7000* و ابعت الكاش لأي رقم فودافون 

صاحب الرقم يروح يستلم فلوسه من أي فرع فودافون أو أي مكان عليه علامة فودافون كاش 

ازاي اودع فلوس فى حساب فودافون كاش؟

زور أقرب فرع واودع الفلوس. حيجيلك رسالة تأكيد بايداع الفلوس بعد نجاح العملية 

ازاي أبعت الكاش؟ 

من اى مكان وفى اى وقت اطلب الكود #7000* او الخدمة الصوتية 7000 من تليفونك لتحويل المبلغ لاى رقم فودافون واتبع الخطوات الاتية:
1-اختار اللغة: رقم 1 للعربي او 2 للانجليزي.

2-اختار “تحويل الاموال” بإدخال الرقم 1

3-اضغط الرقم 1 لادخال رقم موبايل المرسل اليه

4-ادخل رقم موبايل المرسل اليه المكون من 11 رقم

5-اضغط الرقم 1 لتأكيد الرقم 

6-ادخل المبلغ اللى عايز تبعته

7-اكد على العملية بإدخال الرقم السرى الخاص بك (4 ارقام)

هتوصلك رسالة قصيرة لتأكيد العملية. و رسالة تانية حتوصل للمرسل اليه
استلام الكاش

تقدر تسحب المبلغ كله أو جزء منه حسب رغبتك من أى فرع فودافون. وحتى لو مش مشترك فى الخدمة سوف يقوم موظف الفرع بإجراءات الاشتراك اولا ببلاش وتقدر بعديها تستلم الكاش

هتجيلك رسالة لادخال رقمك السرى لتأكيد العملية. لو مسحت الرسالة بالغلط من غير ما تدخل رقمك السرى, تقدر دايما ترجعها بالاتصال بالكود #1*7000* 

(هتوصلك رسالة قصيرة لتأكيد عملية السحب)

عن aljawalat

2 تعليقان

  1. محمد عبد الفتاح

    النظام ده مش هاينفع على فكرة ـ ملوش لزمة ـ المفروض الى يترسل ليه هو الى يعمل الاشتراك ـ يكون عنده حساب فى فودافون كاش ـ اى حد يقدر يحول له الاموال عن طريق شراء كروت شحن بالمبلغ وشحن موبايله وارسالها الى صاحب الاشتراك الى يقدر بدورة يستلمها من الفرع الطريقة دى سهلة وبسيطة واى حد يقدر ينفذها من اى مكان فى مصر ـ الطريقة بتاعتكم دى مش هاتمشى فى مصر والى هايعمل الطريقة الى بقول عليها هو الى هايكسب وبكرة تشوفو

    • معك حق فعلا … الطريقة تضيع الوقت وبدلا من التسهيل على المشتركين اصبح الامر صعب ان تتوجة الى فرع الشركة وتسجل في الخدمة وبعدها تستلم … الافضل ان يكون هناك تسهيل على الاقل للشخص الذي سوف يرسل المال وبذلك يزيد عدد المشتركين والمنتفعين في الخدمة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *